Opettaja joutuu työssään kohtaamaan
erilaisia aggression ilmenemismuotoja eikä yksikään opettaja
saisi tuudittautua ajatukseen, ettei meidän koulullamme mitään vakavaa tapahdu. Länsieurooppalaisittain
Suomi on hyvin väkivaltainen maa ja myös opettajiin kohdistuva väkivalta on
lisääntynyt Suomessa. Tämän kehittämis-hankkeen tarkoituksena
oli luoda perehdyttämisaineisto aggressiivisten tilanteiden varalle uusille
opettajille. Jokaisella opettajalla tulisi olla
tietoa aggression eri muodoista, kykyä tunnistaa aggressiivisia henkilöitä ja
fyysistä väkivaltaa ennakoivia piirteitä sekä osata reagoida väkivaltatilanteissa
oikein ja tietää omat velvollisuutensa ja oikeutensa. Erittäin tärkeää on myös
osata opettaa tunteiden hallintaa erityisesti lasten ja nuorten keskuudessa,
etteivät aggressiot kärjistyisi fyysiseksi väkivallaksi.
Aggressio on synnynnäistä, sillä on
fysiologinen perustansa ja sitä esiintyy kaikkialla ihmisten keskinäisessä
vuorovaikutuksessa. Kouluikään mennessä useimmat oppivat säätelemään fyysistä
aggressiotaan. Aggressio ei ole pelkästään negatiivinen asia: itsenäistyvä
nuori esim. tarvitsee aggressiontunteita itsenäistyäkseen vanhemmistaan eli
oikein ohjattuna aggressio on kehitystä palveleva voimavara. Aggressio voidaan
määritellä mm. seuraavasti: Aggressio on toisen henkilön tai ympäristön
tahallista vahingoittamista tai häiritsemistä ja/tai tällaiseen toimintaan
liittyvä tunnetila. Aggression muotoja voidaan luokitella eri tavoin: se voi
olla fyysistä tai verbaalista, suoraa tai epäsuoraa. Raja eri aggressiomuotojen
välillä on liukuva: sanallinen aggressio muuttuu helposti fyysiseksikin jollain
tasolla. Moderni aggression tutkimus selvittää aggressiivisen käytöksen
taustalla vaikuttavia tilanne-, persoonallisuus-, ympäristö- ja biologisia
tekijöitä sekä näiden yhdistelmiä. Fyysisen aggression rinnakkaisilmiöitä ovat
mm. lapsuuden väkivaltakokemukset ja mediaväkivalta; myös monet psyykkiset
sairaudet altistavat väkivaltaan. Moniongelmaisuus ja useat stressitekijät ovat
tyypillisiä niin miesten kuin naistenkin väkivallassa.
Erilaisia uhkatilanteita, joita ei
aina edes raportoida eteenpäin, on kokenut uransa aikana huomattava osa
opettajista. Näihin tilanteisiin voidaan vastata niin, että luodaan erilaisia
turvallisuusrakenteita, esimerkiksi lisätään valvontaa ja tarkennetaan ohjeistuksia
sekä koulutetaan opettajia fyysiseen itsesuojeluun ja uhkaajan fyysiseen
rajoittamiseen. Toisaalta voidaan panostaa myös vuorovaikutuksen lisäämiseen ja
hyvän ilmapiirin luomiseen – siis koulun toimintakulttuurin muuttamiseen.
Tutkimusten mukaan tämä laajempi näkökulma väkivaltatilanteiden
ennaltaehkäisemiseen tuottaa parempia tuloksia. Tilanteessa onkin opettajan ja
oppilaan lisäksi myös muita toimijoita. Myös perhe, kouluyhteisö ja muu
yhteiskunta arvoineen vaikuttavat oppilaan käytökseen. Tärkeää olisi tarttua
tilanteisiin jo ennen kuin ne kärjistyvät, toisin sanoen varhainen puuttuminen.
Ennaltaehkäisevästä työstä ja
varautumisesta huolimatta opettaja saattaa joutua opetustyössään aggressiivisen
käytöksen kohteeksi. Uhkaaja on useimmiten oppilas tai oppilaan huoltaja.
Opettajan tulee osata tunnistaa väkivaltaista käyttäytymistä ennakoivia
tunnetiloja, sanatonta ja sanallista tunnusmerkistöä. Opettajan tulee tietää,
miten toimia erilaisissa väkivalta- tai uhkatilanteissa: oppilaan tai koulun
ulkopuolisen henkilön uhatessa, aseellisessa uhkaustilanteessa tai puhelimitse
tehdyssä pommiuhkaustilanteessa. Väkivaltatilanteet tulee raportoida.
Väkivalta- ja uhkatilanteet tulee ymmärtää myös laillisuusnäkökulmasta.
Vaikka kehittämishankkeen aihealue koskettaa
erityisesti opettajan fyysistä turvallisuutta, hankkeessa on huomioitu myös,
että oppilaiden väliset kiusaamis- ja väkivaltatilanteet koskevat välillisesti
aina myös opettajaa, jolla on velvollisuus puuttua tilanteisiin. Niin
oppilaisiin kuin opettajaankin kohdistuneet väkivaltatilanteet ovat aina
traumaattisia, mistä syystä niiden jälkipuinti ja sovittelu ovat tärkeässä
roolissa tapahtuman jälkeen. Tilanne vaatii aina nopeaa reagointia sekä oikeat
auttamismenetelmät. Opettajan tulee olla perillä erilaisista
auttamismenetelmistä sekä tarvittavista toimenpiteistä oppilaitoksen sisällä ja
suhteessa viranomais-tahoihin.
Kehittämishanke on luettavissa kokonaisuudessaan Theseus-verkkokirjastosta.
***
Arviointi ja perustelut (Siniset)
***
Arviointi ja perustelut (Siniset)
Kokonaisuus (perustelut
aiheen valinnalle, nimen ja sisällön vastaavuus, selkeys ja johdonmukaisuus, vastaako
esitettyihin kysymyksiin, kriittisyys)
Kehitystyön aiheen valinta
perustuu kurssin yhteiseen turvallisuusteemaan, ryhmän tarttuessa ajankohtaiseen
aiheeseen. Turvallisuus käsitteenä saattaa herättää usein suppeita näkemyksiä
ja se nähdäänkin helposti ainoastaan poliiseihin tai vartijoihin ja heidän
työhönsä liittyvänä mielikuvana. Kehittämistyössä turvallisuus-teemaa on
kuitenkin lähestytty ajankohtaisen ja keskustelua herättävän kouluturvallisuuden
näkökulmasta. Aihe on tarkemmin rajattu koskemaan aggression kohtaamista
tietopaketin kautta. Aiheen valinta on onnistunut ja ryhmä on pystynyt
kokoamaan kattavan tietopaketin aggressiosta, sen merkeistä ja vaikutuksista.
Tämän lisäksi on annettu käytännön ohjeista ongelmatilanteessa toimimisen sekä
käsitelty jälkipuintia. Työ on toteutettu selkeästi ja sisällysluettelosta on
havaittavista työn etenemisen johdonmukaisuus. Kehitystyöstä on pyritty
tekemään moniulotteiseksi, mutta kuitenkin tiiviiksi paketiksi. Kokonaisuutena
työssä onkin mielestäni onnistuttu hyvin.
Teoreettinen osuus (lähtökohdat ja aiheen perustelut, hankkeen tavoitteet ja rajaaminen, viitekehyksen
soveltuvuus, tutkimustiedon hyödyntäminen, käsitteiden määrittely ja käyttö)
Lukemassani versiossa
Johdanto -osuutta ei vielä ole olemassa, joten perustelut ja lähtökohdat työlle
on esittämättä. Yhtälailla, työn tavoitteita kokonaisuutena ei ole esitetty tai
rajattu. Työn varsinainen
teoreettinen, Aggressiota ja aggressiivisuutta käsittelevä osuus, on mielestäni
työn parasta antia. Aihealuetta on käsitelty riittävän laajasti, mutta ei
kuitenkaan liian teoreettisesti, jolloin kiinnostus säilyy erittäin hyvin. Kappaleissa
on käsitelty hyvin aggression syntymekanismeja, terminologiaa ja sen
ilmenemismuotoja. Teoreettisen perustan tunteminen auttaa käytännön tasolla havaitsemaan
alkavia oireilun merkkejä, joka helpottaa asiaan puuttumista.
Koska kyseessä on
tietopaketti, kappale 5 on kokonaisuuden kannalta oleellinen osa työtä. Tämä
osio on kuitenkin toistaiseksi puutteellinen. Teoreettista osuutta on myös
kappaleessa 7, jossa käsitellään opettajaan kohdistuvia uhkatilanteita
lainsäädännön kannalta. Osioon on koottu keskeisimmät opettajan ”työturvalli-suutta”
koskevat lain säännökset. Säännökset on käsitelty hyvin pintapuolisesti, eikä niiden
käytännön merkitystä ole sen enempää avattu. Ymmärrän tämän olevan hankalaa,
koska kyseessä ei ole mikään yksinkertainen asia.
Tärkeämpää lieneekin, että
opettaja työssään tietää, mitkä lait ovat hänen suojanaan. Koska kyseessä on
tietopaketti, voisi ainakin pohtia, olisiko opettajan juridisten oikeuksien
turvaamiseksi tarpeen käsitellä aihetta laajemmin. Usein luennoidessani olen havainnut
ihmisiä erityisesti askarruttavan, mitä ongelmallisessa tai uhkaavassa voi
loppujen lopuksi tehdä, ettei myöhemmin ole itse epäiltynä jostain rikoksesta.
Työn viimeinen kappale
käsittelee aggressiivisen tilanteen jälkipuintia ja sovittelua. Tässäkin kappaleessa
teoriaa on käsitelty sujuvasti ja ymmärrystä on helpotettu kaavioiden avulla.
Usein helposti unohdetaan tämän kokonaisuuden merkitys, mikä kuitenkin
kokonaisuuden kannalta on erittäin tärkeä osa ongelmatilanteiden hoitamista.
Harmillisen usein, jälkityössä keskitytään enemmän ongelman aiheuttajan
auttamiseen ja toinen osa puoli jätetään selviytymään asiassa yksin.
Tietopaketin näkökulmasta aiheen tuominen mukaan on erittäin tärkeää, jotta
työntekijä osaa itselleen jälkipuintia vaatia.
Empiirinen osuus (aineiston tarkoituksenmukaisuus, menetelmien valinta ja käyttö, tulosten
kuvaaminen)
Työssä on käytetty
lähdemateriaalia kiitettävästi ja lähteet on valittu tarkoituksen-mukaisesti.
Kuten aiemmasta ilmenee, työn teoriaosuuksissa lähteitä on hyödynnetty
kattavasti. Työn 5. kappaleen ollessa
puutteellinen, on tässä vaiheessa vaikea arvioida sen tietopohjaa. Kyseinen
kokonaisuus on kuitenkin oleellinen työssä ja lähdeaineistoa on saatavilla,
joten toivottavasti sitä hyödynnetään.
Kappaleessa 6 annetaan
käytännön ohjeita aggressiiviseen tilanteeseen. Ohjeet on otettu valmiista
turvallisuusohjeistuksesta ja siinä on tuotu esiin oleelliset asiat, kuten
aggressiivisuuden tunnistaminen ja sen erilaiset tunnusmerkit. Näiden ohella on
annettu toimintaohjeita aggressiiviseen tilanteeseen. Selkeyden kannalta, voisi
mahdollisesti harkita toimintaohjeiden yhdistämistä ja tiivistämistä. Tällä
tarkoitan lyhyesti mallia 1. ongelmatilanne 2. uhkatilanne / aseellinen
uhkatilanne 3. uhkaussoitto tai vastaava. Kun kyseessä on jonkinlainen
ohjeistus, tulisi käytännön ohjeet olla mahdollisimman lyhyesti ja selkeästi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti