Marika Enwald, Mari-Anne Henriksson, Kimmo Kerkkänen, Minna Kuohukoski, Heini Kärkkäinen ja Hanna Moisio
Kehittämishankkeessa
”Turvallisuuden tunteen rakentuminen opetuksessa” tarkasteltiin turvallisuuden
tunteen rakentumista opetuksessa erilaisten oppimis-ympäristöön liittyvien
tekijöiden kautta. Kehittämishankeen lähtökohtana oli pohtia sitä, mistä
turvallisuus syntyy opetustilanteessa. Miten turvallisuuden kokemusta voi
lisätä oppilaiden keskuudessa? Ja miten myös opettaja voi suojautua uhkaavien
tilanteiden varalta?
Hankkeen keskeinen tehtävä oli
esittää kokonaiskuva siitä, mistä oppilaan turvallisuuden kokemus syntyy ja
miten sitä voi edistää opetustilanteessa. Tätä kokonaiskuvaa muodostettiin
käyttäen apuna sekä empiirisiä tutkimuksia että teoriaa kehittäviä
kirjoituksia, jotka koskevat turvallisuuden tunteen kehittämistä koulussa.
Aikaisemman empiirisen ja teoreettisen tutkimuksen lisäksi turvallisuutta
pohdittiin myös kehittämishankkeen kirjoittajien henkilökohtaisten
opetuskoke-musten kautta. Pääpaino oli opettajan vaikutusmahdollisuuksissa luoda
turvallinen oppimisilmapiiri opetustilanteessa.
Oppilaan tai oppilaiden kokemaa
psyykkistä tarkasteltiin Anne Konun (2002) koulun hyvinvointimallia apuna
käyttäen. Tällöin turvallisuus ymmärretään: 1) koulun sisäisistä tekijöistä, 2)
kotioloihin ja kasvatukseen liittyvistä tekijöistä sekä 3) ympäröivään
yhteisöön liittyvistä tekijöistä käsin. Tässä kehittämishankkeessa keskityttiin
tarkastelemaan koulun sisäisiä tekijöitä, jotka luovat pohjan oppilaan
kokemalle turvallisuuden tunteelle. Tällöin keskeisessä asemassa on opettajan
rooli turvallisen ilmapiirin luomisessa. Opettaja voi luoda turvallista
oppimisympäristöä muun muassa viestinnän avulla ja huomioimalla ryhmädynamiikan
keskeisiä lainalaisuuksia. Opetuksen ja koulun sisäisten tekijöiden rinnalla oppilaan
kokemaan turvallisuuden tunteeseen vaikuttaa myös oppilaan itse kokema
turvallisuuden tunne, kotiolojen ja kasvatuksen vaikutus, ympäröivään
yhteisöön, ympäristöön ja kulttuuriin liittyvät tekijät.
Kaiken kaikkiaan
kehittämishankkeen tavoite oli koota tietoa siitä, mistä oppilaan kokema
turvallinen oppimisympäristö ja –ilmapiiri rakentuvat. Keskeinen tehtävä oli
lisätä ymmärrystä opetustilanteen ja oppimisilmapiirin sekä laajemmin
oppimisympäristön turvallisuutta luovien tekijöiden merkityksestä opiskelussa.
Lopuksi tarkasteltiin psyykkistä turvallisuudentunnetta ja suhdetta pelkoon esiintyvän
taiteilijan näkökulmasta sekä etsittiin eväitä henkiseen prosessiin taiteen
opiskelijoille. Tavoitteena oli tarjota opettajille tietoa, keinoja ja välineitä,
joiden avulla he voivat ymmärtää mistä turvallisuuden kokemus opetustilanteessa
muodostuu. Näin opettajat voivat omalla toiminnallaan lisätä turvallisuuden
tunnetta luokassa ja toisaalta ehkäistä turvattomuutta luovia tekijöitä.
Kehittämishankkeessa
tuli esille, että oppilaan kokema turvallisuuden tunne ei kuitenkaan ole yksin
opettajan vastuulla, vaan oppilaan turvallisuuden kokemus rakentuu hyvin
laajassa oppimisympäristön verkostossa, johon kuuluvat kotiolot, koulunterveydenhuoltoverkosto
(terveydenhoitajat, lääkärit, oppilashuoltoryhmät, kuraattorit ja psykologit),
koulun ympärillä oleva yhteisö ympäristö ja kulttuuri.
Kehittämishanke on luettavissa kokonaisuudessaan Theseus-verkkokirjastosta.
***
Arviointi ja perustelut (Wirta-set)
Kokonaisuus (perustelut
aiheen valinnalle, nimen ja sisällön vastaavuus, selkeys ja johdonmukaisuus, vastaako
esitettyihin kysymyksiin, kriittisyys):
Työ on ajankohtainen ja tulee
tarpeeseen niin uusille kuin jo kokeneemmillekin opettajille. Työn nimi vastaa
hyvin sisältöä ja sitä on kuvattu johdonmukaisesti. Työ on selkeä vastaa
esitettyihin kysymyksiin. Psyykkisen turvallisuuden käsittely jää työssä hieman
irralliseksi. Työn tausta, tavoitteet ja viitekehys esitetään hyvin.
Teoreettinen osuus (lähtökohdat ja aiheen perustelut, hankkeen tavoitteet ja rajaaminen, viitekehyksen
soveltuvuus, tutkimustiedon hyödyntäminen, käsitteiden määrittely ja käyttö)
Aihe on hyvin perusteltu ja
sitä on käsitelty monipuolisesti, mutta se on samalla rajattu asianmukaisesti.
Käsitteitä käytetään sopivassa suhteessa ja ne määritellään hyvin jokaisen
asian käsittelyn yhteydessä.Aiheen käsittelyssä on
käytetty monipuolisesti kirjallisuutta.
Empiirinen osuus (aineiston tarkoituksenmukaisuus, menetelmien valinta ja käyttö, tulosten
kuvaaminen)
Aineisto on valittu
perustellusti ja sitä on käytetty monipuolisesti. Asioita kuvataan eri näkökulmista
ja havainnollistetaan hyvin.
Johtopäätökset ja pohdinta (yhteys tuloksiin ja viitekehykseen, perustelujen johdonmukaisuus,
jatkokehittämisaiheet ja –ideat, toimenpide-ehdotukset, hankkeen merkityksen
arviointi, oman ajattelun ja pohdinnan osuus)
Asioita pohditaan kattavasti
läpi hankkeen ja vedetään lopuksi hyvin yhteen. Työssä tuodaan hyvin esiin
opettajan rooli turvallisen oppimisympäristön luojana ja sen ylläpitäjänä.
Anti opetus- ja ohjaamistyöhön (sovellettavuus/hyödynnettävyys, uuden tiedon luominen,
innovatiivisuus (uusia käytäntöjä), tutkiva ja kehittävä ote)
Hanketta tullaan varmasti käyttämään hyväksi uusien opettajien havain-nollistamisessa. Työtä voidaan hyödyntää opettajakoulutuksessa
ja oppilaitoksissa uusien opettajien perehdyttämisessä. Työssä tuodaan esiin
monipuolisesti opetus-tilanteissa turvallisuuden tunteeseen vaikuttavat tekijät,
mutta samalla myös hienosti siitä riippumattomat tekijät.
Raportointi (työn
rakenne ja eteneminen, selkeys, luettavuus ja ymmärrettävyys, lähteiden käyttö
ja merkitseminen)
Työ on selkeä, helppolukuinen
ja se etenee loogisesti. Tekstistä on unohtunut paikoin sanoja, mutta
asiayhteydestä kuitenkin ymmärtää, mitä tarkoitetaan. Teksti myös hieman toistaa
itseään. Esimerkiksi johdannossa on sanasta sanaan samaa tekstiä kuin varsinaisessa tekstissä
(sivut 4-8). Lisäksi sivulla viisi on hassu lause (olisikohan jäänyt kesken?):
Yksin opettaja ei rakenna oppilaan turvallisuuden tunnetta, vaan myös oppilaan
omalla turvallisuuden tunteella on suuri merkitys sekä kotioloihin liittyvillä
tekijöillä.
Teksti on myös helposti
ymmärrettävässä muodossa. Raportointiohjetta
ei tosin oltu täysin noudatettu (esim. luvut eivät alkaneet omilta sivuiltaan).
Myös kappalejaon
tyyli vaihtelee: alkuun uusi kappale alkaa 1. rivin sisennyksellä ilman
riviväliä ja myöhemmin kappalejakona on riviväli (TAMK:n/TAOKK:n raportointiohjeen
mukaan kappalejako osoitetaan tyhjällä rivillä). Lisäksi johdannossa käytetään me-muotoa,
mutta muualla tekstissä persoonamuoto ei ole käytössä. Johdannon mukaan työssä
on tarkoitus käsitellä oppilaiden turvallisuutta, mutta tekstissä käytetään
sekaisin sanoja oppilas, lapsi ja opiskelija.Työstä kuului jokaisen tekijän
ääni ja se on hieno asia.
Esittäminen
(asian hallinta, vakuuttavuus, vuorovaikutteisuus, sanaton viestintä, äänenkäyttö,
luontevuus, selkeys, havainnollisuus ja materiaalit)
Leppoisat hallitsevat aiheen
hyvin ja toi sen monipuolisesti esiin lähipäivän esityksessä. Musiikki tuki
hyvin esitystä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti