Sari Aromaa, Jani Katajisto, Susanna Liukkonen, Jouni Sivenius ja Pirjo Törhönen
Tämän kehittämishankkeen tarkoituksena oli selkiyttää näkemystä pilvipalveluiden turvallisuudesta opetuksessa. Tässä työssä pilvipalveluilla tarkoitetaan kaikkien saatavilla olevaa sosiaalista mediaa. Työn tarkoituksena oli lisäksi kartoittaa pilvipalveluihin liittyviä uhkia ja riskejä eri näkökulmista sekä löytää keinoja välttää niitä. Kehittämishankkeeseen sisältyi koululaiskysely nettikiusaamisesta
Työssä keskityttiin Googleen ja Facebookiin, jotka ovat merkittävimpiä ja maailmanlaajuisia pilvipalvelujen tarjoajia. Niiden tapa kerätä käyttäjätietoa ja hyödyntää sitä sisältää potentiaalisia yksityisyyden uhkia. Yksityisyyden suojaa voi parantaa muun muassa poistamalla evästeet tietokoneelta, vaihtamalla salasanaa tiuhaan sekä käyttää tiedon jakamiseen turvallisempia medioita, kuten esimerkiksi suojattuja wikejä.
Opetus elää ajassa ja sähköisen median hyödyntäminen monipuolistaa sitä. Pilvipalveluiden tarjoamat palvelut mahdollistavat monia yhteisöllisiä asioita, joita ei pysty samalla tavalla hyödyntämään perinteisessä luokkaopetuksessa. Sosiaalisessa mediassa oppiminen on onnistuessaan yhteisöllistä. Opettajalla pitää olla riittävä tietotaito pilvipalveluista ja niiden käytöstä opetuksessa, mutta hänen ei tarvitse osata kaikkea, vaan opettajakin voi turvautua opiskelijoiden apuun oppimisympäristöä muodostettaessa.
Piilevästi vaaralliseksi ja uhkaavaksi pilvipalvelut tekee niiden julkinen ja osallistava rooli. Viestit välittyvät ja leviävät nopeasti ja niistä jää laajalle levinnyt pysyvä jälki. Tämä pitää tiedostaa, kun verkkoa käytetään opetukseen. Lisäksi tulee luoda tarkoituksenmukainen ”netiketti” eli säännöt ja käytännöt verkossa toimimiselle. Pilvipalveluissa uhkana ja riskinä on myös verkkourkinta, jolla pyritään saamaan haltuun luottamuksellisia tietoja. Keinoina välttää tätä ovat muun muassa terve skeptisyys sekä olla luovuttamatta salasanaansa kenellekään.
Kehittämishanke rakentui kirjallisuuden ja nettikiusaamista koskevan kyselyn pohjalle. Tarkastelunäkökulma oli kriittinen. Koottua tietoa voidaan hyödyntää kehitettäessä uudenlaista opettajuutta ja sen myötä oppimisympäristöjen pedagogisia turvallisia ratkaisuja.
Kehittämishanke on luettavissa kokonaisuudessaan Theseus-verkkokirjastosta.
***
Arviointi ja perustelut (Leppoisat)
Kokonaisuus (perustelut
aiheen valinnalle, nimen ja sisällön vastaavuus, selkeys ja johdonmukaisuus, vastaako
esitettyihin kysymyksiin, kriittisyys)
Pilvipalvelut ja erityisesti
niiden turvallisuuteen liittyvät asiat ovat erittäin ajankohtainen ja
merkittävä aihe niin opettajien kuin opiskelijoiden kuin muidenkin
pilvipalvelujen käyttäjien näkökulmasta. Usein turvallisuuteen liittyviin
asioihin havahdutaan hiukan jälkijunassa sitten, kun jotain ongelmia on jo
kohdattu. Tämä kehittämishanke tarjoaa yhden mahdollisuuden
turvallisuusnäkökohtiin tutustu-miseksi kootusti.
Työn nimi 'Opetus pilveen'
antaa osviittaa sisällöstä, mutta jättää samalla kiinnostavasti oven raolleen
lukijan uteliaisuudelle. Alanimike kertoo sitten jo tarkemmin työn ydinaiheen,
eli turvallisuuden. Kokonaisuutena nimi ja sisältö vastaavat hyvin toisiaan.
Pääosin teksti ja rakenne etenee
hyvin selkeästi ja johdonmukaisesti, välillä lukujen liittyminen toisiinsa ei
ole kovin jouhevaa. Työ vastaa enemmän teknisiin
kuin pedagogisiin kysymyksiin opetuksen toteuttamisessa pilvipalvelujen avulla
painottuen uhkien ja riskien tunnistamiseen ja välttämiseen. Työn aihe on
järkevästi rajattu ja rajauksen kehyksessä käsittelee asioita mukavan
kattavasti ja yksityiskohtaisestikin. Kriittisyys turvallisuuden ja
pedagogiikankin kannalta pilvi-palvelujen käytössä kulkee mukana läpi työn
asiallisesti ja perustellusti.
Teoreettinen osuus (lähtökohdat ja aiheen perustelut, hankkeen tavoitteet ja rajaaminen, viitekehyksen
soveltuvuus, tutkimustiedon hyödyntäminen, käsitteiden määrittely ja käyttö)
Lähtökohtina on esitelty
Maslowin tarvehierarkiaa ja Freiren kriittistä pedagogiaa. Myös ns.
digiyhteiskunnan ihmis- ja oppimiskäsitystä on esitelty johdannoksi työlle. Esitellyt lähtökohdat ja
viitekehys ovat relevantteja aiheen valitsemisen ja perustelemisen kannalta.
Tavoite on selkeästi kuvattu ja rajattu. Tutkimustietoa on käytetty
teoriaosassa riittävästi ja työn tavoitteiden ohjaamana. Käsitteet on määritelty
riittävässä laajuudessa ja ymmärrettävässä muodossa edellyttäen, että lukijalla
on nykyaikana oletusarvoiset perustiedot internet -sovelluksista. Toisessa luvussa
paikoin on ehkä liiankin yksityiskohtaista teknistä tietoa eri sovelluksista
soveltavaan osioon nähden. Opetusnäkökulma jää myös hieman teknisen osion
jalkoihin laajuudessa, mutta avaa kuitenkin hyvin keskeisiä ydinasioita.
Empiirinen osuus (aineiston tarkoituksenmukaisuus, menetelmien valinta ja käyttö, tulosten
kuvaaminen)
Empiirinen osuus on
toteutettu vajaan kolmen sivun kyselylomakkeella. Kyselyyn vastasi 187 16-17-vuotiasta
lukiolaista, joten tuloksia voidaan pitää vähintään suuntaa-antavina. Kysely
kohdistuu kiusaamisen esiintymisen kartoittamiseen netissä ja sen ulkopuolella.
Kysely on pääosin tarkoituksenmukainen ja mahdollistaa yhden ikäluokan
kokemusten hahmottamisen ja analysoinnin.
Tuloksia on kuvattu
prosenttiosuuksina luvuilla ja pylväsdiagrammeilla. Tuloksia on lyhyesti
analysoitu heti tulosten esittämisen yhteydessä. Vertailuaineistona on käytetty
MLL:n julkaisemaa laajempaa kyselytutkimusta. Tulosten luettavuus on
havainnollista, olennaiset tulokset selviävät diagrammeista selkeästi. Kuvioiden
7 ja 11 sisältö taitaa olla identtinen.
Johtopäätökset ja pohdinta (yhteys tuloksiin ja viitekehykseen, perustelujen
johdonmukaisuus, jatkokehittämisaiheet ja –ideat, toimenpide-ehdotukset, hankkeen
merkityksen arviointi, oman ajattelun ja pohdinnan osuus)
Tulosten analysointi ja
johtopäätökset ovat konstailemattomia ja asiallisia perustuen kiinteästi
esitettyihin tuloksiin. Liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä on vältetty tiedostaen
kyselytutkimuksen rajoitukset. Kyselyssä on niukasti osioita, joiden
perusteella yksilöidympiä jatkokehitystoimenpiteitä voisi kyselyn perusteella
esittää.
Keinoja kiusaamisen
torjumiseen on esitetty laajasti ja hyvällä pohtivalla asenteella realistisine
vallitsevan tilanteen toteamisineen ja toimenpide-ehdotuksineen. Osa ehdotuksista
on yksityiskohtaisia käytännön esimerkkejä opetusympäristöä koskien, osa jää
yleisemmälle teoreettiselle tasolle.
Hankkeen tuloksena on hyvin
saatavilla nopeasti yleistyvään pilvipalvelujen käyttöön liittyvien uhkien,
riskien ja osittain myös mahdollisuuksien tietopaketti. Uutta tietoa tai
johtopäätöksiä työssä ei kovin paljoa esitetä, mutta arvo löytyy aiemmin
sirpaleisen ja summittaisen tiedon keräämisestä yhteen järkevästi valitun aiherajauksen
mukaisesti. Kokonaisuudella on yleishyödyllistäkin arvoa, mutta opettajuuden ja
opettamisen näkökulmaa löytyy sen verran, että alunperin ajateltu kohderyhmä
löytää tästä eväitä opettamisen kehittämisen ja kehittymisen polulle.
Anti opetus- ja ohjaamistyöhön (sovellettavuus/hyödynnettävyys, uuden tiedon luominen,
innovatiivisuus (uusia käytäntöjä), tutkiva ja kehittävä ote)
Työn hyöty tulee esille
erilaisten pilvipalveluihin liittyvien asioiden ja erityisesti uhkien hahmottamisessa
ja ymmärtämisessä. Yhteiskunnan muuttuminen ja ihmisten sekä sosiaalisen
kanssakäymisen ja vuorovaikutuksen uudet muodot tulevat konkreettisesti esille
ja työ luo niille käsitepohjaa, mahdollisuuksia ja uhkia sekä toiminta- ja
ratkaisumalleja realismi edellä.
Opetus- ja ohjaamistyöhön
työstä saa tiedostavuutta ja aivan yksityiskohtaisia, toimivia käytännön
ohjeitakin. Kritiikki on mukavasti työssä läsnä, muttei mustavalkoisesti tai
muutosvastarintaan yllyttäen. Sinänsä tavoitteena ei ole
innovatiivisen uuden tiedon tai työkalujen luominen, joten niiden osuus jää
melko pieneksi. Ote on kuitenkin monin osin tutkiva ja pohtiva ja työn voisi ajatella
olevan hyvää lähdemateriaalia kehittävälle tutkimukselle pilvipalvelujen
turvallisuuteen liittyen opetusympäristöissä.
Raportointi (työn
rakenne ja eteneminen, selkeys, luettavuus ja ymmärrettävyys, lähteiden käyttö
ja merkitseminen)
Työ on jaettu selkeisiin
päälukuihin ja sisältö kokonaisuutena etenee kohtalaisen loogisesti. Eri
kirjoittajien osuuksista johtuen välillä tuntuu pientä sidosteisuuden puutetta
osioiden välillä, esimerkiksi 1. ja 2. luvun välillä ja 4.2. ja 4.3. kappaleen
välillä. Neljäs luku on huomattavan pitkä muihin lukuihin verrattuna, joten
pientä epätasapainoa työn rakenteessa on.
Teksti on selkeää ja
käytännössä virheetöntä, helposti luettavaa ja sisäistettävää. Joidenkin kuvien
englanninkieliset termit olisi ehkä voinut suomentaa. Lähteiden käyttö ja
merkintä noudattelee hyvin annettuja ohjeita.
Esittäminen
(asian hallinta, vakuuttavuus, vuorovaikutteisuus, sanaton viestintä, äänenkäyttö,
luontevuus, selkeys, havainnollisuus ja materiaalit)
Asioiden esittämistapa on
varma, luo turvallisen olon kuulijalla. Pohdinta on hyvin erotettu faktatietojen
esittämisestä. Kokonaisuudesta tulee vaikutelman esittäjillä olevan käytännön
kokemustakin pelkän kirjatiedon lisäksi. Vuorovaikutteisuus esityksessä oli
melko vähäistä, mutta katsekontaktia kuulijoihin oli, äänenkäyttö oli
miellyttävän rauhallista ja puhe konstailematonta. Esitystä tukeva materiaali
on selkeää ja havainnollista, moni-ilmeisyydessään mielenkiintoa herättävää ja
huolellisesti rakennettua.
Kokonaisarvio
Työ on järkevästi rajatusta
aiheesta tehty kokonaisuus, jossa on teoria- ja käytännön tason tietoa monella
opetuksen osa-alueella hyödynnettäväksi. Osin käsittely jää pintapuoliseksi,
teknisiksi asioiksi, mutta osin mennään syvemmälle opettajuuden maailmaan
konstruktivismin pohdiskeluineen. Työ nitoo yhteen olemassa olleita, mutta
hajanaisesti esitettyjä asioita yhteen kokonaisuuteen ja tarjoaa oivan
tietopaketin pilvipalvelujen opetuskäytöstä kiinnostuneille lukijoille. Kyselytutkimus
tuo työhön empiiristä otetta ja tulokset sidotaan esitettyyn teoriatietoon
kohtalaisesti. Tuloksien analysointi ja johtopäätökset on tehty selkeästi ja
hyvällä, konstailemattomalla realismilla. Työ noudattelee ulkoasultaan tarkasti
annettuja ohjeita ja heijastelee myös kirjoittajien kykyä omaan pohdintaan
sopivassa suhteessa tutkimustietoon, kerättyyn vastausmateriaaliin ja omiin kokemuksiin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti