Heli Jalander, Antti Koskela, Hanna-Maija Salminen, Sari Sirkiä-Jarva, Outi Smedlund ja Jani Vainio
Pienryhmän
”Siniset” kehittämishankkeen tarkoituksena on kuvata pienryhmän WinNova-oppilaitoksessa
Porissa helmikuussa 2012 järjestämää nuorille suunnattua poliisin
tietoiskupäivää, tietoiskupäivän tavoitteita, toteutusta ja arviointia.
Tietoiskupäivän
järjestäminen ja tapahtuman teemat tulivat oppilaitoksen toiveista TAOKKin
opettajaopiskelijoille. Tapahtuman järjestäminen liittyi TAOKK:in 11VeA –opettajaopiskelijaryhmän
opintoihin ja opintojen päätteeksi tehtävään kehittämis-hankkeeseen. Pienryhmän
opettajaopiskelijoista poliisit toimivat päivän esiintyjinä, pienryhmän muut
jäsenet osallistuivat sekä tietoiskupäivän järjestelyihin että tapahtuman
havainnointiin ja raportointiin. Opettajaopiskelijoiden järjestämän tapahtuman
tehtävänä oli lisätä nuorten tietoisuutta liikenneturvallisuudesta ja
vastuukysymyksistä liittyen myös tilaisuudessa omina, erillisinä teemoina
käsiteltyihin vauhtiin ja väkivaltaan. Poliisin tietoiskupäivän järjestelyihin
ja teemoihin liittyvät toiveet tulivat pitkälti oppilaitoksesta.
Teemat olivat opettajaopiskelijaryhmän poliisijäsenille tuttuja heidän oman työnsä kautta. Tietoiskupäivän tavoitteena oli herättää keskustelua ja ajatuksia nuorten keskuudessa ikäryhmälle tyypillisistä rikoksista ja vaaroista sekä pyrkiä kasvat-tamaan nuorten opiskelijoiden turvallisuudentunnetta ja yhteisöllistä vastuuntuntoa. Tapahtuman teemoja taustoitettiin aiheeseen liittyvän kirjallisuuden avulla. Koululla järjestettyä tapahtumaa suunniteltiin herättävien videoiden ja keskustelun varaan. Opiskelijoille näytettiin poliisin koulutusmateriaalista videoita, joissa esiintyvät tapaukset olivat kohderyhmälle sopivia ja joissa em. teemat toistuvat.
Teemat olivat opettajaopiskelijaryhmän poliisijäsenille tuttuja heidän oman työnsä kautta. Tietoiskupäivän tavoitteena oli herättää keskustelua ja ajatuksia nuorten keskuudessa ikäryhmälle tyypillisistä rikoksista ja vaaroista sekä pyrkiä kasvat-tamaan nuorten opiskelijoiden turvallisuudentunnetta ja yhteisöllistä vastuuntuntoa. Tapahtuman teemoja taustoitettiin aiheeseen liittyvän kirjallisuuden avulla. Koululla järjestettyä tapahtumaa suunniteltiin herättävien videoiden ja keskustelun varaan. Opiskelijoille näytettiin poliisin koulutusmateriaalista videoita, joissa esiintyvät tapaukset olivat kohderyhmälle sopivia ja joissa em. teemat toistuvat.
Tapahtuman
aikana opettajaopiskelijat pohtivat tilaisuuden kulkua ja erilaisia
kohderyhmälle soveltuvia lähestymistapoja, esitysten rakennetta ja järjestelyjä.
Tapahtuman aikana tehtyjä havaintoja ja kokemuksia pohdittiin pienryhmässä ja
aiemmista esityksistä saatuja kokemuksia hyödynnettiin tietoiskupäivän
myöhemmissä esityksissä. Nämä havainnot ja arviot on kirjattu myös
kehittämis-hankkeen raportissa. Jaettu asiantuntijuus toteutui ryhmän työssä
erittäin selvästi ja tutkivan oppimisen periaatteita noudattaen rakentui päivän
ohjelma hyvässä yhteishengessä.
Kehittämishanke on luettavissa kokonaisuudessaan Theseus-verkkokirjastosta.
***
***
Arviointi ja perustelut (Herttaset)
Kokonaisuus (perustelut
aiheen valinnalle, nimen ja sisällön vastaavuus, selkeys ja johdonmukaisuus, vastaako
esitettyihin kysymyksiin, kriittisyys)
Ajatuksenne tietoiskupäivästä
virisi jo varhain opeopintojen alkuvaiheessa ja olette vieneet sitä hyvin
yhteisöllisesti eteenpäin hyödyntäen ConnectProta, Facebookia ja Skypeä. Kun
tällaiselle tapahtumalle tuli vielä oikea tilaus WinNovan Porin yksiköltä, niin
tilanteenne oli tosi suotuisa. Aiheen työstö on rakentunut vahvalle
poliisitoimen asiantuntijuudelle, mutta myös muilla ryhmänne jäsenillä kuin poliiseilla,
näyttää olleen ja olevan oma paikkansa KEHA:n työstämisessä. Lyhenteenäkin toimiva
sanojen alkusointuun perustuva nimi on naseva ja vastaa täysin työn sisältöä. Tietoiskupäivän
raportointi on sujuvaa ja selkeää kieltä, samoin teoreettinen osio. Kohderyhmä
huomioiden teemapäivän nimi on oikein osuva VVV, joka lausutaan kuten www
suomalaisittain. Työn sisältö vastaa aihetta ja etenee johdonmukaisesti.
Sisältö on jaettu selkeästi osa-alueisiinsa. Jokaiselle osa-alueelle oma luennoitsija
antaa asiantuntevan.
Teoreettinen osuus (lähtökohdat ja aiheen perustelut, hankkeen tavoitteet ja rajaaminen, viitekehyksen
soveltuvuus, tutkimustiedon hyödyntäminen, käsitteiden määrittely ja käyttö)
Aihe oli erittäin hyvin
perusteltu ja rajattu. Tavoitteenne oli herätellä alle 20-vuotiaita nuoria kaikkivoipaisuuden
harhasta liikenteessä, herättää keskustelua ja kasvattaa vastuuntuntoa; palautteen
perusteella onnistuitte tässä. Olitte myös etukäteen pyytäneet ja saaneet
nuorten omia kysymyksiä näistä aiheista, joten pystyitte rakentamaan tietoiskuja
todelliseen tilaukseen. Nuorten kaahailuun liittyy useimmiten myös päihteiden
käyttö ja nämä nivoutuvat työssänne erittäin luontevasti yhteen. Käytännönläheisen
tietoiskupäivän teoreettinen kehys on minusta aivan riittävä. Toteutitte tietoiskupäivässä
neljä tunnin mittaista tietoiskua, joiden jälkeen teillä oli ryhmänä aikaa
pohtia esityksenne onnistumista ja vuorovaikutusta yleisön kanssa. Hienoa, että
kykenitte tarvittaessa muuttamaan ja muokkaamaan esitystänne; tämä oli teille
kouluttajina hyvä oppimiskokemus. (Tässä opponointivaiheessa tapahtuman videotallennetta
ei ole vielä nähty).
Kirjallisuudesta olette perustellusti poimineet faktaa mm. ihmisen kyvystä keskittyä kerrallaan vain noin seitsemän minuutin ajan, tarinoiden ja kuvien käytöstä esityksen tehosteena ym. Käsittelette myös nuoren elämänvaihetta psykologiselta kannalta ja vaikuttaa siltä, että olette hyvin osanneet suhteuttaa esityksenne juuri ko. ikävaiheeseen. Olette kokonaisuudessaan löytäneet osuvaa pedagogista tietoa, jota onnistuneesti sovelsitte esityksessänne. Olisiko aiheesta löytynyt vielä lisää lähteitä, joissa olisi ehkä ollut ristiriitaisiakin näkemyksiä. Näiden toimivuutta olisitte voineet testata eri esityksissä. Nytkin onnistuneesti muutitte esityksen elementtejä, jotka eivät tuntuneet toimivan. Sivulla 4 esiintyvän käsitteen ”konstellaatio” olisi ehkä voinut selittää suomeksi. Työstä ei käynyt selväksi miten tunti oli jaettu osa-alueisiinsa. Jäin miettimään miten olette saaneet sovitettua aiheet yhteen ja hoitaneet aikataulutuksen. Tunti vaikuttaa lyhyeltä ajalta valitsemienne teemojen ja Polamkin esittelyyn. Toki täytyy muistaa, että tämäkin asia selvinnee päivän DVD koosteesta. Aiheet olivat erittäin ajankohtaiset ja hyvät kohdeyleisö huomioon ottaen.
Empiirinen osuus (aineiston tarkoituksenmukaisuus, menetelmien valinta ja käyttö, tulosten kuvaaminen)
Kirjallisuudesta olette perustellusti poimineet faktaa mm. ihmisen kyvystä keskittyä kerrallaan vain noin seitsemän minuutin ajan, tarinoiden ja kuvien käytöstä esityksen tehosteena ym. Käsittelette myös nuoren elämänvaihetta psykologiselta kannalta ja vaikuttaa siltä, että olette hyvin osanneet suhteuttaa esityksenne juuri ko. ikävaiheeseen. Olette kokonaisuudessaan löytäneet osuvaa pedagogista tietoa, jota onnistuneesti sovelsitte esityksessänne. Olisiko aiheesta löytynyt vielä lisää lähteitä, joissa olisi ehkä ollut ristiriitaisiakin näkemyksiä. Näiden toimivuutta olisitte voineet testata eri esityksissä. Nytkin onnistuneesti muutitte esityksen elementtejä, jotka eivät tuntuneet toimivan. Sivulla 4 esiintyvän käsitteen ”konstellaatio” olisi ehkä voinut selittää suomeksi. Työstä ei käynyt selväksi miten tunti oli jaettu osa-alueisiinsa. Jäin miettimään miten olette saaneet sovitettua aiheet yhteen ja hoitaneet aikataulutuksen. Tunti vaikuttaa lyhyeltä ajalta valitsemienne teemojen ja Polamkin esittelyyn. Toki täytyy muistaa, että tämäkin asia selvinnee päivän DVD koosteesta. Aiheet olivat erittäin ajankohtaiset ja hyvät kohdeyleisö huomioon ottaen.
Empiirinen osuus (aineiston tarkoituksenmukaisuus, menetelmien valinta ja käyttö, tulosten kuvaaminen)
Käyttämänne havaintoaineisto
oli luontevasti koottu Poliisin melko tuoreista koulutusmateriaaleista ja
näistä annatte raportissanne täsmälliset tiedot otsikon Tapahtuman toteutus
alla. Muu lähdeaineisto on perustellusti valittua (käytännön ohjeita
kouluttajalle, aikuistumisesta & väkivallasta, nuorten kriiseistä ym.)
Sivulla 7 lainattu kaavio suullisesta tai kirjallisesta kommunikaatiosta toimintana
näkyy kovin pienellä tekstillä; olisiko sen suurentaminen teknisesti
mahdollista? Monipuolisesti ja perustellusti on kirjoitettu arvioinnin eri
muodoista. Ja monipuolisesti olette arvioineet myös itseänne ja toisianne tässä
KEHA:ssa - tehneet arvioinnin näkyväksi. Kuvatuista yleisön reaktioista päätellen
esitys toimi kohderyhmälle hyvin. Oppilaiden palautekyselyssä oli vastannut
pieni osa osallistujista (ilmeisesti, ette pystyneet toteuttamaan kyselyä
heti?), mutta mielenkiintoisia kommentteja oli tullut. Palautekyselylomakkeessa
Winnovan opiskelijoille jäin miettimään varsinkin 1. kysymyksen muotoilua.
Johtopäätökset ja pohdinta (yhteys tuloksiin ja viitekehykseen, perustelujen johdonmukaisuus,
jatkokehittämisaiheet ja –ideat, toimenpide-ehdotukset, hankkeen merkityksen
arviointi, oman ajattelun ja pohdinnan osuus)
Tietoiskupäivässä teiltä oli
toivottu omia arjen esimerkkejä ja niitä myös jaoitte, mikä oli hyvä. Tapahtuman
raportoinnissa on myös omaa pohdintaanne pedagogiseen toteutukseen liittyen,
mistä meillä kaikilla on opittavaa. Pohdintaa on myös teoreettisessa
osiossanne. Onko tarkoitus pitää jatkossa vastaavanlaisia esityksiä kouluissa
tai muissa paikoissa, joissa on nuoria ja tekisittekö nyt jotakin toisin? Jos
koulutuksia pidetään pienemmille ryhmille, voisi kokeilla esim. lyhyttä pari-
tai pienryhmäkeskustelua aiheesta osallistujille ja sitten keskustelun
laajentamista koko ryhmään. Tosielämän esimerkit ja varsinkin paikalliset
esimerkit antoivat esitykselle tarkoituksenmukaisen ja uskottavan vakavuuden,
jota kyseiset aiheet vaativat. Esille tuli useita tärkeitä huomioita.
Anti opetus- ja ohjaamistyöhön (sovellettavuus/hyödynnettävyys, uuden tiedon luominen,
innovatiivisuus (uusia käytäntöjä), tutkiva ja kehittävä ote)
Näkisin, että erityisesti uusille poliisikouluttajille on hyötyä sekä tietoiskupäivän raportoinnista, teoreettisesta viitekehyksestä että myös videotallenteesta. Saitte myös palautetta, että esityksenne oli liian tiivistetty ja että se olisi saanut olla laajempi. Ehkä tämä olisi syytä huomioida vastaavia tapahtumia järjestettäessä? Kommentti on kuitenkin tullut yhdeltä opettajalta, joten sen perusteella ei ehkä pidä ehkä tehdä muutoksia, jos esitys toimii ensisijaiselle kohderyhmälle. Tosin tietoiskutyyppinen tilanne ei mielestäni saakaan olla liian pitkä. Yksi tapahtuman onnistumisen mittari on mielestäni se, että kuulijat kokevat esityksen jääneen kesken eli aihe jäi ”janottamaan”. Videotallenne mahdollistaa jatkossa VVV – päivän edelleen kehittämisen ja ajankäytön hienosäätämisen. Tallenteesta on hyötyä sekä uusille poliiseille, että kokeneemmillekin poliiseille tietoiskupäivää suunniteltaessa.
Näkisin, että erityisesti uusille poliisikouluttajille on hyötyä sekä tietoiskupäivän raportoinnista, teoreettisesta viitekehyksestä että myös videotallenteesta. Saitte myös palautetta, että esityksenne oli liian tiivistetty ja että se olisi saanut olla laajempi. Ehkä tämä olisi syytä huomioida vastaavia tapahtumia järjestettäessä? Kommentti on kuitenkin tullut yhdeltä opettajalta, joten sen perusteella ei ehkä pidä ehkä tehdä muutoksia, jos esitys toimii ensisijaiselle kohderyhmälle. Tosin tietoiskutyyppinen tilanne ei mielestäni saakaan olla liian pitkä. Yksi tapahtuman onnistumisen mittari on mielestäni se, että kuulijat kokevat esityksen jääneen kesken eli aihe jäi ”janottamaan”. Videotallenne mahdollistaa jatkossa VVV – päivän edelleen kehittämisen ja ajankäytön hienosäätämisen. Tallenteesta on hyötyä sekä uusille poliiseille, että kokeneemmillekin poliiseille tietoiskupäivää suunniteltaessa.
Raportointi (työn
rakenne ja eteneminen, selkeys, luettavuus ja ymmärrettävyys, lähteiden käyttö
ja merkitseminen)
Olen tätä opponointia
kirjoittaessa lukenut vasta 1. versiota. Moodlessa annoin hieman palautetta lähdeluettelon
kirjoittamisesta, mikä on ehkä työn
"kurjimpia" osioita. Kannattaa varmaan vielä vilkaista tuolta wikistä
TAMKin opinnäytetyön raportointiohjeita, missä järjestyksessä lähteen tiedot
merkitään. Ulkonäköseikkana joissakin kohdin silmiin osui joitakin rivejä,
joissa on alussa yksi sana, sitten paljon tyhjää ja lopussa taas yksi sana. TAMK:n mallipohjan alatunniste taitaa aiheuttaa
tekstin jakaantumista (molempien reunojen tasaaminen aiheuttaa joskus
tämän; omassa KEHA-tekstissäni samaa ongelmaa, jota en ole vielä järkevästi
ratkaissut. Kun tekstistä tulee kovin harvaa
molempien reunojen tasauksen takia, ehdotan tavutusta ko. kohtaan, jolloin osa
pitkästä sanasta tulee edelliselle riville ja sanavälistys on tasaisempi. Tässä
tekstissä oli käytetty tavutusta, joten se ei aiheita tekstin harvuutta.).
Muutoin tekstinne on selkeää, luettavaa ja ymmärrettävää. Sivulla 13 Havaintoja
päivän kulusta -otsikon alla (viim. kpl) oli jonkin verran toistoa, kun vertaa
Kirjallisuuskatsaukseen sivulle 5. Kohdassa viitattu Hakkaraiseen, Lonkaan ja
Lipposeen. Kyse oli ehkä kuitenkin harkitusta toistosta (?).
Esittäminen
(asian hallinta, vakuuttavuus, vuorovaikutteisuus, sanaton viestintä, äänenkäyttö,
luontevuus, selkeys, havainnollisuus ja materiaalit)
Ryhmä Siniset hallitsee
asiansa vakuuttavasti. Sinisten hankkeessa tietoiskupäivän videotaltiointi ja
kirjallinen raportti ovat toisiaan täydentävä kokonaisuus, joka olisi hyvä
arvioida nimenomaan kokonaisuutena. Kuva täydentyy, kun opponoiva ryhmä saa
nähtäväkseen DVD:n. Oli miellyttävää katsoa videokoosteenne VVV-päivästä.
Esiintymisenne oli luontevaa ja sopivan rentoa nuoren yleisön edessä.
Vuorovaikutus yleisön kanssa toimi. Huumoria oli sopivasti keventämässä vakavia
teemoja. Asiasisältö vakuuttavaa. Videointi oli onnistunut. Videolla esiintymisenne oli asiallista, mutta
samalla rentoa ja nuoria koskettavaa, tietynlainen tasavertaisuus opiskelijoihin
nähden ”itsekin nuorena tullut tehtyä…”. Havainnollis-tamismateriaaliksi olitte
valinneet koskettavan ja herättelevän videon näytettäväksi. Toimi! Äänenkäyttö
oli selkeää ja kuuluvaa jokaisella luennoitsijalla. Päivä eteni luontevasti ja
johdonmukaisesti. Otitte huomioon myös yleisön joka toi esitykselle vuorovaikutteisuutta
sekä lisäsi yleisön keskittymistä ja mielenkiintoa.
Kokonaisarvio
Onnistunut ja kiitettävä
kokonaisuus! Toimiva paketti! Päivä
vaikutti onnistuneelta ja mielenkiintoiselta. Ainoa asia, joka jäi
mietityttämään; video alkoi kesken Antin puheen. Miten pitkään Antti oli jo
puhunut ennen kuin tallennus ollut päällä?
Arvokasta, että opponoinnitkin on täällä luettavissa, oppiaksemme edelleen.
VastaaPoistaLuen vielä ajatuksen kanssa kaiken täällä olevan ja kommentoin kokonaisuutta ja prosessiakin.